نیازسنجی آموزشهای مهارتی بر اساس طرح آمایش سرزمینی در بخش صنعت استان آذربایجان شرقی
محورهای موضوعی : تخصصیغلامرضا بداقی 1 * , صادق ملکی آوارسین 2 , بهرنگ امیری 3 , الناز بداقی 4
1 - دانشگاه تهران
2 - گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
3 -
4 -
کلید واژه: نیازسنجی آموزشی, آموزشهای مهارتی, آمایش سرزمینی, بخش صنعت,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش جاری تحلیل نیازهای آموزش مهارتی استان آذربایجان شرقی بر اساس طرح آمایش سرزمینی در بخش صنعت میباشد. این پژوهش یک تحقیق توصیفی-پیمایشی محسوب می شود. جامعه آماری این پژوهش را مدیران، برنامه ریزان و کارشناسان درگیر در بخش صنعت استان آذربایجان شرقی تشکیل می دهند. در ابتدا بر اساس طرح آمایش سرزمینی استان 132 نیاز آموزشی استخراج گردیده است. سپس با استفاده از فرم نیازسنجی آموزشی طراحی گردیده، که شامل سوالات 6 گزینه ای مبتنی بر طیف لیکرت بوده و با استفاده از نظرات خبرگان امر، میزان انطباق این نیازها با نیازهای بازار کار استان ارزیابی گردیده اند. در نهایت بر اساس نتایج حاصل از کمی سازی این پرسشنامه ها (مبتنی بر روش طیف لیکرت) و امتیازهای حاصله برای هر نیاز آموزشی، این نیازهای آموزش مهارتی استان اولویت بندی گردیده اند.
The aim of this research is analyzing the skill training needs of the east Azerbaijan based on land-use planning in industry sections. This is a descriptive survey research. The statistical population of this research consists of managers, planners and experts involved in industry sections of the east Azerbaijan. At first, 132 training needs have been extracted based on land-use planning. Afterwards, a training needs assessment form has been designed, which it consists of six-answer questions based on Likert's spectrum. The adaptability of these training needs to the labor market needs have been assessed based on experts' opinions. Finally, these skill training needs have been ranked basis on the questionnaire results quantification (based on the Likert's spectrum), and the scores obtained for each educational needs.