هوشیاری کارآفرینانه و عملکرد بین المللی با میانجیگري یادگیری کارآفرینانه و تعدیلگری پویایی بازار داخلی
محمد محمودی میمند
1
(
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
)
مهناز ربانی زاده
2
(
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی بین المللی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
)
کلید واژه: هوشیاری کارآفرینانه, عملکرد بین المللی , یادگیری کارآفرینانه , پویایی بازار داخلی ,
چکیده مقاله :
افزایش رقابت در بازارهای داخلی، شرکت ها را به سمت گسترش فعالیت های خود به بازارهای بین المللی سوق می دهد. هوشیاری کارآفرینانه به توانایی شناسایی فرصت های کارآفرینی اشاره دارد که کارآفرینان را به سمت یافتن فرصت های جدید در بازار بین المللی سوق می دهد. مطالعه حاضر با در نظر گرفتن متغیر میانجی یادگیری کارآفرینانه و متغیر تعدیلکننده پویایی بازار داخلی در شرکت پشتیبانی امور دام، به بررسی تأثیر هوشیاری کارآفرینانه بر عملکرد بینالمللی میپردازد.روش انجام این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی - پیمایشی میباشد. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است که با استفاده از فرمول کوکران، حداقل حجم نمونه 204 نفر در نظر گرفته شد . نهایتاً با استفاده از روش تحلیل مسیر، به آزمون فرضیه های تحقیق پرداخته شده است. به منظور تجریه و تحلیل داده های پژوهش از نرم افزارهای نرم افزارهای SPSS و Lisrel استفاده شده است. بر اساس نتایج پژوهش، مولفه های هوشیاری کارآفرینانه به عنوان متغیرهای مستقل با در نظر گرفتن متغیر میانجی یادگیری کارآفرینانه بر عملکرد بین المللی شرکت پشتیبانی امور دام کشور تاثیر دارند. تأثیر مستقیم این متغیرها بر عملکرد بین المللی مثبت و معنادار می باشد. اثر تعدیلگری متغیر پویایی بازار داخلی در رابطه بین یادگیری کارآفرینانه و عملکرد بین المللی شرکت پشتیبانی امور دام کشور نیز تأیید گردید.
چکیده انگلیسی :
The increasing competition in domestic markets drives companies toward expanding their activities into international markets. Entrepreneurial alertness refers to the ability to identify entrepreneurial opportunities, which leads entrepreneurs to seek new opportunities in the international market. This study examines the impact of entrepreneurial alertness on international performance, considering entrepreneurial learning as a mediating variable and domestic market dynamics as a moderating variable within the State Livestock Affairs Logistics company. This research is applied in terms of its objective and descriptive-survey in terms of methodology. A questionnaire was used to collect data from 204 managers of the company, selected using Cochran's formula. Finally, path analysis was employed to test the research hypotheses. For data analysis, SPSS and Lisrel software were utilized. According to the results, the components of entrepreneurial alertness, as independent variables, significantly influence the international performance of the Company when considering entrepreneurial learning as a mediating variable. The direct impact of these variables on international performance is positive and significant Moreover, the study confirmed the moderating effect of domestic market dynamism on the relationship between entrepreneurial learning and the international performance of the company.
پرگو، محبوبه .، میرابی، وحیدرضا.، رشادت جو ، حمیده.، وظیفه دوست، حسین. (1400). مطالعه تاثیر هوشیاری کارآفرینانه بر توسعه کارآفرینی با نقش میانجی پاسخگویی اجتماعی در صنایع لاستیک کشور. صنعت لاستیک ایران ، دوره 26 ، شماره 104 ، ص 75-91.#
حسینی، میرزاحسن.، موسوی، سیدمحمدجواد.، اشرفی سلطان محمدی، مجتبی.، خاوری، سحر. (1398). عملکرد صادراتی کسب و کارهای دانش بنیان، الگویی جهت تبیین نقش هوشیاری کارآفرینانه و یادگیری راهبردی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی، سال 2 ، شماره 1، ص 221-242.#
روانبخش، مقتدالانام.، پیروز نسب، اکرم. (1402). بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی داخلی، تعهـد و تجربه صادراتی بـر عملکرد بین المللی با تاکید بر میانجیگری یادگیری و همسویی بین المللـی. دوماهنامه بررسی های بازرگانی، سال 21، شماره 121، ص 55-72.#
زارعی، نسیبه. (1402). راهبردهای تنظیم بازار و ذخیره کالاهای اساسی. ماهنامه علمی امنیت اقتصادی، سال 11، شماره 2، ص 31-44.#
غلامپور ، هادی.، داغبندان، الهیار.، سبک آرا، مجید. (1401). بررسی تأثیر گرایش به کارآفرینی بر عملکرد صادراتی با توجه به نقش دو میانجی نوآوری و قابلیت یادگیری سازمانی . ششمین کنفرانس بین المللی مطالعات بین رشته ای در مدیریت و مهندسی.#
Adomako, S., Danso, A., Boso, N., & Narteh, B. (2018). Entrepreneurial alertness and new venture performance: Facilitating roles of networking capability. International Small Business Journal, 36(5), 453-472.#
Agarwal, S., Agrawal, V., Ramadani, V., Dixit, J. K., & Gërguri-Rashiti, S. (2023). An empirical investigation and assessment of entrepreneurial learning factors: A DEMATEL approach. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 25(1), 127-149.#
Berglund, H., Bousfiha, M., & Mansoori, Y. (2020). Opportunities as artifacts and entrepreneurship as design. Academy of Management Review, 45(4), 825-846.#
Buccieri, D., Javalgi, R. G., & Cavusgil, E. (2020). International new venture performance: Role of international entrepreneurial culture, ambidextrous innovation, and dynamic marketing capabilities. International Business Review, 29(2), 101639.#
Crespo, N. F., Simoes, V. C., & Fontes, M. (2022). Uncovering the factors behind new ventures’ international performance: Capabilities, alertness and technological turbulence. European Management Journal, 40(3), 344-359.#
Dellyana, D., Fauzan, T. R., & Putri, A. P. (2024). Creativity and Proactive Personality as Triggers for Entrepreneurial Alertness in Improving the Business Performance of the Creative Industry in Indonesia. Journal of Small Business Strategy, 34(1), 110-142.#
Donkor, J., Donkor, G. N. A., & Kwarteng, C. K. (2018). Strategic planning and performance of SMEs in Ghana: The moderating effect of market dynamism. Asia Pacific Journal of Innovation and Entrepreneurship, 12(1), 62-76.#
Falahat, M., Ramayah, T., Soto-Acosta, P., & Lee, Y. Y. (2020). SMEs internationalization: The role of product innovation, market intelligence, pricing and marketing communication capabilities as drivers of SMEs’ international performance. Technological forecasting and social change, 152, 119908.#
Falahat, M., Soto-Acosta, P., & Ramayah, T. (2022). Analysing the importance of international knowledge, orientation, networking and commitment as entrepreneurial culture and market orientation in gaining competitive advantage and international performance. International Marketing Review, 39(3), 463-481.#
Karami, M., & Hossain, M. (2024). Marketing intelligence and small firms' performance: the role of entrepreneurial alertness and effectuation. Marketing Intelligence & Planning, 42(1), 168-189.#
Lew, Y. K., Zahoor, N., Donbesuur, F., & Khan, H. (2023). Entrepreneurial alertness and business model innovation in dynamic markets: international performance implications for SMEs. R&D Management, 53(2), 224-243.#
Lin, C., Pan, Y., Yu, Y., Feng, L., & Chen, Z. (2023). The influence mechanism of the relationship between entrepreneurial learning and entrepreneurial intention. Frontiers in Psychology, 13, 1023808.#
Liu, Y., Houwing, E. J., Hertogh, M., Yuan, Z., & Liu, H. (2022). Explorative learning in infrastructure development megaprojects: The case of the Hong Kong-Zhuhai-Macao Bridge. Project Management Journal, 53(2), 113-127.#
Lopes, J., Oliveira, M., Silveira, P., Farinha, L., & Oliveira, J. (2021). Business dynamism and innovation capacity, an entrepreneurship worldwide perspective. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 7(1), 94.#
McCormick, M., & Somaya, D. (2020). Born globals from emerging economies: Reconciling early exporting with theories of internationalization. Global Strategy Journal, 10(2), 251-281.#
Miroshnychenko, I., Strobl, A., Matzler, K., & De Massis, A. (2021). Absorptive capacity, strategic flexibility, and business model innovation: Empirical evidence from Italian SMEs. Journal of Business Research, 130, 670-682.#
Peng, M. Y. P., & Chang, Y. S. (2023). Do social network relationships and overseas market orientation affect SMEs’ international performance? A dynamic internationalization capability perspective. SAGE Open, 13(1), 1-17.#
Pinheiro, B., Henriques, I., Almeida, L., & Franco, M. (2024). Entrepreneurial alertness as a determinant of success in the SME context: a qualitative study. International Journal of Organizational Analysis, 32(3), 545-564.#
Pirhadi, H., Soleimanof, S., & Feyzbakhsh, A. (2023). Unpacking entrepreneurial alertness: How character matters for entrepreneurial thinking. Journal of Small Business Management, 61(1), 155-186.#
Politis, D., Gabrielsson, J., Galan, N., & Abebe, S. A. (2019). Entrepreneurial learning in venture acceleration programs. The Learning Organization, 26(6), 588-603.#
Rezvani, M., Lashgari, M., & Yadolahi Farsi, J. (2019). International entrepreneurial alertness in opportunity discovery for market entry. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 21(2), 76-102.#
Suprapto, W., Agustine, S., Harjanti, D., & Praptiningsih, M. (2024). The Role of Dynamic Capabilities in Moderating the Influence of Entrepreneurial Alertness and Entrepreneurial Intuition on Business Opportunity Recognition in the Café Industry. Petra International Journal of Business Studies, 7(1), 11-18.#
Tang, J., Baron, R. A., & Yu, A. (2023). Entrepreneurial alertness: Exploring its psychological antecedents and effects on firm outcomes. Journal of Small Business Management, 61(6), 2879-2908.#
Zhang, J. A., O'Kane, C., & Chen, G. (2020). Business ties, political ties, and innovation performance in Chinese industrial firms: The role of entrepreneurial orientation and environmental dynamism. Journal of Business Research, 121, 254-267.#
Zhao, W., Yang, T., Hughes, K. D., & Li, Y. (2021). Entrepreneurial alertness and business model innovation: the role of entrepreneurial learning and risk perception. International Entrepreneurship and Management Journal, 17, 839-864.#