شناسایی چالشهای توسعه آموزش از راه دور از منظر اساتید دانشگاه پیام نور
محورهای موضوعی : روش های نوین آموزش وتوسعه منابع انسانی
1 - دانشگاه پيام نور
کلید واژه: آموزش از راه دور, چالشها, توسعه ,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق شناسایی چالش های توسعه آموزش از راه دور از منظر اساتید دانشگاه پیام نور می باشد. روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات، از نوع کیفی است. در این تحقیق پس از نمونه گیری هدفمند و بررسی اسناد و تحقیقات، فرایند مصاحبه با خبرگان کلیدی و مطلع تا هنگام شناسایی و توصیف کامل ابعاد، مؤلفه ها و شاخص ها و حصول اشباع نظری استمرار یافت. برای تعیین چارچوب منطقی از مجموع داده های گردآوری شده، مراحل شناسایی، یادداشت برداری و طبقه بندی مفاهیم انجام شد. بدین منظور اطلاعات بدست آمده تجمیع و متون مورد بررسی مجدد قرار گرفته و بصورت دسته-های عمده تر طبقه بندی شد. در نهایت، دسته ها بازبینی و موارد تکراری حذف، موارد مشابه و کوچکتر ادغام و ابعاد موضوع مشخص و در چارچوب مؤلفه ها و شاخص های بدست آمده سطح بندی شدند. براساس نتایج حاصله، مدل استخراجی دارای 2 بعد، 7 مؤلفه و 45 شاخص برای چالش های آموزش الکترونیکی دانشگاه استخراج گردید. پس از نهایی شدن تحلیل داده ها و استخراج مدل مفهومی، به منظور سنجش اعتبار مدل با 10 نفر از خبرگان و صاحب نظران دانشگاه در قالب یک گروه کانونی درخصوص ابعاد، مؤلفه ها و شاخص های توافق صورت پذیرفت.
The purpose of the research is to identify the challenges of distance education development from the perspective of professors of Payame Noor University. The research method is qualitative in terms of purpose and in terms of data collection. In this research, after purposeful sampling and reviewing documents and research, the process of interviewing key and informed experts continued until the full identification, description, and characterization of the dimensions, components and indices and theoretical saturation were achieved. In order to determine the logical framework of the collected data, the steps of identifying, taking notes and classifying the concepts were performed. To this end, the collected information and texts were reviewed and categorized into major categories. Finally, the categories were reviewed and the duplicates removed, similar and smaller mergers and dimensions of the specific topic were categorized within the obtained components and indices. Based on the results, two-dimensional extraction model, 7 components, and 45 indices were extracted for university e-learning challenges. After finalizing the data analysis and extracting the conceptual model, the validity of the model was evaluated with 10 experts and university experts in a focus group on dimensions, components and indicators of agreement.
منابع فارسی اصغری، مهرداد، علیزاده، مهستی،کاظمی،عبدالحسن،صفری،حسین، اصغری، فرهاد، باقری¬اصل، محمد مهدی، حیدزاده، سیامک. (1391). چالش هاي آموزش الكترونيكي در علوم پزشكي از ديدگاه اعضاء هيئت علمي. مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد، 7(1): 26- 34.
جهانیان، رمضان.(1394). ارزیابی وضعیت آموزش مجازی در مراکز آموزش الکترونیکی دانشگاه های تهران از دیدگاه دانشجویان. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 4(8).
حسيني لرگاني، سيده مريم، ميرعرب رضي، رضا، رضايي، سعيد.(1392). موانع توسعة آموزش الکترونيکي در نظام آموزشي ايران. مديريت و برنامه ريزي در نظام هاي آموزشي، 1(1): 47-61.
دانشور، میترا(1390).صلاحیت های مورد نیاز مدرسان در آموزش الکترونیکی، دانشکده علوم انسانی تهران.
درگاهي،حسین (1390). جايگاه آموزش الكترونيكي در دانشگاههاي علوم پزشكي. مجله دانشكده پيراپزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران، 1(2).
رضوانی، حمیدرضا، درگاهی، هادی.(1391). شناسایی و دسته بندی ویژگی های سیستم آموزش الکترونیکی براساس مدل کانو در دانشگاه های مجازی ایران. راهبردهای آموزش، 5(3).
زارع،مجید(1392).چالش های توسعه یادگیری الکترونیکی در دانشگاه های علوم پزشکی ایران، پایان¬نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
شهنواری، عاطفه.(1396). بررسی میزان آمادگی دانشجویان جهت استفاده از فناوری یادگیری الکترونیکی. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، 6(3).
عطاران،محمد(1390)،جهاني شدن فناوري اطلاعات و تعليم و تربيت، مؤسسه توسعه فناوري آموزشي مدارس هوشمند.
کیان،مریم(1393).چالش هاي آموزش مجازي دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یزد.
كيا، علی اصغر(1390). نگاهی به آموزش مجازی، فصلنامه آموزش الکترونیک، شماره3
مجیدی،علی اکبر.(1390).آموزش الکترونیکی، فصلنامه کتاب، 5(2):5-15
نادری فر، مهین، قلجایی، فرشته، جلال الدینی، عالیه، رضایی، نسرین، سالار، علیرضا.(1395). چالش های آموزش الکترونیکی در علوم پزشکی: مروری بر متون. توسعه آموزش در علوم پزشکی، 9(23): 102- 111.
نصیری نیا، علیرضا، محمودی، امیرحسین، دلگشایی، یلدا، بادله، علیرضا.(1397). شناسایی و تبیین ابعاد، مؤلفه¬ها و شاخص¬های ارزیابی سیستم مدیریت یادگیری الکترونیک در بانک مسکن. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 5(17): 93- 114.
منابع انگلیسی Al-Gamdi, A. M., & Samarji, A. (2016). Perceived barriers towwrds e-learning by factulty members at a recently established university in Saudi Arabia, International Journal of Information and Education Technology, 6(1), 23-28
. Al-Hujran, O., Aloudat, A., Al-Hennawi, H., & Nabeel Ismail, H. (2013). Challenges to E-learning Success: The student perspective. In Proceedings of the 2013 International Conference on Information, Business and Education Technology (ICIBET 2013). Atlantis press. Almajali, D., & Al-Lozi, M. (2016). Determinants of the Actual Use of E-Learning Systems: An Empirical Study on Zarqa University in Jordan. Journal of Social Sciences, 5(2), 1-29
. Bouhnik, D., & Marcus, T. (2006). Interaction in Distance‐Learning Courses. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 57, 299-305
. Bush ,Tony. (2010). Theories of Educational Leadership and Management. London: SAGE Pubhcaoons Ltd. Contreras, J., & Shadi, M. (2015). Assessment in E-Learning Environment Readiness of Teaching Staff, Administrators, and Students of Faculty of Nursing-Benghazi University. International Journal of the Computer, the Internet and Management, 23(1), 53-58
. Gbadeyan, R., & Akinyosoye-gbonda, O. (2010). Barriers to Effective Implementing MBA E-Learning Programme: A Survey, African Journal of Basic & Applied Sciences, 2(5-6):144-152
. Gunn H.(2011) Virtual Libraries supporting student learning. Available from: www.iasl-online.org/pubs/slw/july02-gunn.htm. Jefferson, R. N, & Arnold, L. W. (2009). Effects of virtual education onacademic culture perceived advantages and disadvantages. US-ChinaEducation Review, 6(3), 61- 66
. Keller Ch, Lindh J, Hrastinski S, Casanovas I, Fernandez G. (2010).The Impact of National Culture on E-learning. Educational Media International, 46(1). Kelly T, Bauer D. Managing Intellectual capital via e‐learning at Cisco, C. Holsapple (Ed.). Handbook on knowledge management, 2014; 511–532
. Merisotis, Jamie P. & Phipps, Ronald A.(2011). What's the Difference?: Outcomes of Distance vs. Traditional Classroom-Based Learning. Published online:12-17
. Phipps, R., & Merisotis, J. (2011). Quality on the line: Benchmarks for success in internet-based distance education. Institute for Higher Education Policy, Washington, and DC, 1, 9- 12
. Nicholls J.(2010). The role of virtual learning environments in UK medical education. Final Report University of Wales College of Medicine. Available from: http://www. ltss. bris. ac. uk/ jules/jtap-623
. Obeidat, B., Al-Suradi, M., & Tarhini, A. (2016). The Impact of Knowledge Management on Innovation: An Empirical Study on Jordanian Consultancy Firms. Management Research Review, 39(10), 22-42
. Roy, Andree. (2015). Barriers to e-learning in SMEs - Are they still there? E-learning-Instructional Design, Organizational Strategy and Management. Additional information is available at the end of the chapter http://dx. doi.org/10.5772/61131
. Shaik N. Lowe S. Pinegar K. (2016).A multiple‐item scale for measuring service quality of online distance learning programs, Online Journal of Distance Learning Administration, IX(II). Tarhini, A., Hone, K., Liu, X., & Tarhini, T. (2016). Examining the Moderating Effect of Individual-level Cultural values on Users’ Acceptance of E-Learning in Developing Countries: A Structural Equation Modeling of an extended Technology Acceptance Model. Interactive Learning Environments, 1-23
. Tarus, J.K., Gichoya, D., & Muumbo, A. (2015). Challenges of Implementing E-Learning in Kenya: A Case of Kenyan Public Universities. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 16(1). Zameer, Ahmad.(2011). Business Potential at Lowest Economic Strata. Entrepreneurial Tutors, Forthcoming.