شناسایی و رتبه¬بندی موانع مدرسان در آموزش و بهسازی مجازی منابع انسانی (مطالعه موردی: دانشگاه شهید بهشتی)
محورهای موضوعی :زهره جعفری فر 1 * , اباصلت خراسانی 2 , مرتضی رضاییزاده 3
1 - دانشگاه شهيد بهشتي
2 - دانشگاه شهيد بهشتي
3 - دانشگاه شهید بهشتی
کلید واژه: آموزش مجازی, آموزش و بهسازی منابع انسانی, مدرسان, چالش,
چکیده مقاله :
آموزش مجازی به دلیل مزایایی از قبیل انعطاف پذیری زمانی و مکانی، یکی از ابزارهای مناسب برای آموزش کارکنان در سازمان ها و محیط کار محسوب می شود. اما، تحقق این مزایا و استفاده بهینه از ظرفیت های آموزش مجازی مستلزم شناسایی و رفع موانع فرا روی بکارگیری آن است. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبه-بندی موانع مدرسان در آموزش و بهسازی مجازی منابع انسانی دانشگاه شهید بهشتی و با شیوه پیمایش انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان دانشگاه شهید بهشتی (166 نفر) بود که حداقل در یک دوره آموزش بصورت مجازی شرکت کرده بودند و تعداد 115 نفر از آنان بعنوان نمونه بر اساس نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه ای محقق ساخته بود که روایی آن توسط تعدادی از صاحب نظران آموزش مجازی و منابع انسانی؛ و پایایی آن با محاسبه آلفای کرونباخ 95٪ تایید گردید. داده های حاصل با استفاده از شاخص های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون t تک نمونه ای و آزمون فریدمن) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان دادند که مهم ترین موانع بکارگیری آموزش مجازی در آموزش و بهسازی منابع انسانی در سطح مدرسان به ترتیب مربوط به موانع آموزشی با میانگین رتبه ای (80/2) و موانع زیرساختی - فنی با میانگین رتبه ای (69/2) است. پیرو نتایج این تحقیق، موانع اخلاقی و فرهنگی-اجتماعی برای بکارگیری آموزش مجازی در آموزش و بهسازی منابع انسانی دانشگاه شهید بهشتی از کم ترین میزان اولویت و اهمیت برخوردارند. کاربردهای یافته های این تحقیق برای ارتقای استفاده از آموزش مجازی در راستای بهبود آموزش و توسعه منابع انسانی نیز مورد بحث قرار گرفته است.
E-learning is one of the appropriate tools to train employees in the organization due to some advantages such as flexibility of time and place. However, realizing these benefits and removing the barriers are in need of optimal use of e-learning. Thus the current study tried to identify and rank the barriers of teachers in virtual training and development of organizations. Therefore, this study was conducted in a sample of 115 of Shahid Beheshti University staff in Tehran who attended in e-learning courses through the last year. In order to collect data, a researcher-made questionnaire was used. Reliability of the questionnaire was 95% based on Cronbach’s alpha and its validity was confirmed by scholars and experts of virtual education. The Results of this study identified and ranked barriers of e-learning as follows: Educational, Infrastructural, moral and Cultural barriers. The implications of the current study on how virtual education can be properly used in HRD is also discussed and outlined in the paper.
اصغری، مهرداد؛ علیزاده، مهستی؛ کاظمی، عبدالحسن؛ صفری، حسین؛ اصغری، فرهاد؛ باقری اصل، محمدمهدی و حیدرزاده، سیامک. (1391). چالش¬های آموزش الکترونیکی در علوم پزشکی از دیدگاه اعضای هیئت علمی. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، دوره هفتم، شماره1، صص 34- 26.
اوتارخانی، علی و دلاوری، وحید. (1391). سنجش رضایت دانشجویان از سیستم¬های آموزش الکترونیکی. مجله چشم¬انداز مدیریت بازرگانی، شماره10، صص 78- 53.
آتشک، محمد وماه¬زاده، پریسا. (1389). شناسایی و رتبه¬بندی موانع موثر بر عدم استفاده معلمان از فناوری اطلاعات و ارتباطات. نشریه علمی- پژوهشی فناوری آموزش، سال پنجم، جلد 5، شماره 2، صص 122- 115.
باقری مجد، روح الله؛ شاهی، سکینه و مهرعلیزاده، یدالله. (1392). چالش¬های توسعه آموزش الکترونیکی در نظام آموزش عالی (مطالعه موردی: دانشگاه شهید چمران اهواز). مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی، دوره ششم، شماره 12، صص 13- 1.
پورآتشی، مهتاب و موحد محمدی، حمید. (1386). عوامل بازدارنده استفاده از فناوری اطلاعات از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته¬های کشاورزی. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد3، شماره 2، صص 119-107.
حاجی خواجه لو، صالح رشید؛ یاری، بابک و بازدار قمچی قیه، مرتضی. (۱۳۹۲). بررسی چالش های توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش عالی (مطالعه موردی: دانشگاه شهید بهشتی). انجمن ره¬آوران آموزش دانش گستر. اولین همایش مجازی ره¬آوران آموزش، صص 11- 1.
حسینی لرگانی، سیده مریم؛ میرعرب رضی، رضا و رضایی، سعید. (1387). بررسی موانع توسعه آموزش الکترونیکی در نظام آموزشی ایران. دوفصلنامه مدیریت و برنامه¬ریزی در نظام¬های آموزشی، دوره اول، شماره1، صص 59- 47.
خدیور، صالح و رحمانی، یونس. (1388). چالش¬های دانشگاه مجازی در شهر الکترونیکی. دومین کنفرانس بین-المللی شهرداری الکترونیکی.
خراسانی، اباصلت و دوستی، هومن. (۱۳۹۰). ارزیابی میزان رضایت و اهمیت عوامل مؤثر بر اثربخشی آموزش های الکترونیکی از دیدگاه کارکنان (مطالعه موردی: بانک سامان). مجله فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، شماره۴، صص 58- 37.
رضوی، سید محمد حسین؛ لقمانی، محسن؛ رزاقی، محمد ابراهیم؛ منوچهری¬نژاد، محسن. (1393). تحلیل عاملی موانع کاربرد فناوری اطلاعات در درس تربیت بدنی مدارس دوره ابتدایی. پژوهش¬های کاربردی در مدیریت ورزشی، سال سوم، شماره 2، صص 126- 115.
رفیعی، سیما و عبدالله زاده، سینا. (1388). آموزش الکترونیکی در علوم پزشکی. مرکز پژوهش¬های علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران، سال چهارم، شماره 13، صص 43- 35.
روح¬اللهی، نیره¬السادات؛ مختاری، زهرا. (1391). بررسی رعایت اصول اخلاقی توسط شرکت¬کنندگان در آزمون¬های الکترونیک دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، دوره 5، صص 101-99.
زمانی، بی بی عشرت؛ عابدی، احمد؛ سلیمانی، نسیم و امینی، نرجس. (1390). بررسی چالش¬های پذیرش و کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین دبیران مدارس متوسطه شهر اصفهان بر اساس مدل موانع کاربرد فاوا. فصلنامه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، صص 243-223.
شهباز، سوزان؛ نصر اصفهانی، احمدرضا و زمانی، عشرت. (1386). بررسی موانع کاربست فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) در مدارس متوسطه شهر اصفهان از نظر دبیران و مدیران. پژوهش¬های تربیتی، شماره یازدهم، صص 95-75.
عنایتی، ترانه؛ ضامنی، فرشیده و زنگانه، محمدجواد. (1390). شناسایی موانع اصلی کاربرد فناوری اطلاعات در مدارس دوره متوسطه شهرستان علی¬آباد کتول. مجله فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال اول، شماره4، صص 116- 98.
مجیدی، اکبر. (1388). آموزش الکترونیکی: تاریخچه، ویژگی¬ها، زیرساخت¬ها و موانع. فصلنامه کتاب 78، دوره بیستم، شماره2، صص 26- 9.
موسوی، مینا؛ محمدزاده نصرآبادی، مهناز و پزشکی راد، غلامرضا. (1390). شناسایی و تحلیل موانع و عوامل بازدارنده بکارگیری و توسعه یادگیری الکترونیکی در دانشگاه پیام نور. فصلنامه پژوهش و برنامه¬ریزی در آموزش عالی، شماره 59، صص 154- 137.
Al-Hujran, O., Aloudat, A., Al-Hennawi, H., & Nabeel Ismail, H. (2013, March). Challenges to E-learning Success: The Student Perspective. In Proceedings of the 2013 International Conference on Information, Business and Education Technology (ICIBET 2013). Atlantis Press.
Al-Adwan, A., & Smedley, J. (2012). Implementing e-learning in the Jordanian Higher Education System: Factors affecting impact. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology, 8(1), 121.
Ali, G. E., & Magalhaes, R. (2008). Barriers to Implementing e‐learning: a Kuwaiti Case Study. International journal of training and development, 12(1), 36-53.
Al-Senaidi, S., Lin, L., & Poirot, J. (2009). Barriers to Adopting Technology for Teaching and Learning in Oman. Computers & Education, 53(3), 575-590.
Andersson, A. (2008). Seven Major Challenges for e-learning in Developing Countries: Case study eBIT, Sri Lanka. International Journal of Education and Development using ICT, 4(3).
Ardichvili, A. (2008). Learning and Knowledge Sharing in Virtual Communities of Practice: Motivators, Barriers, and Enablers. Advances in developing human resources.
Azer, M., & El-Sherbini, A. (2011). Cultural Challenges in Developing e-learning Content. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET),6(1).
Alwani, A. E. S., & Soomro, S. (2010). Barriers to Effective use of Information Technology in Science Education at Yambol Kingdom of Saudi Arabia. INTECH Open Access Publisher.
Bakhtiari, R., Soleimanpour, M. R., & Hosseini, S. J. F. (2014). The Challenges of E-learning for Agricultural Specialists in Varamin City. Bull. Env. Pharmacol. Life Sci, 3(5), 109-113.
Bashiruddin, M., Basit, A., & Naeem, M. (2010). Barriers to the Implementation of E-learning System with focus on Organizational Culture.
Becker, K. L., Newton, C. J., & Sawang, S. (2013). A Learner Perspective on Barriers to e-learning. Australian Journal of Adult Learning, 53(2), 211-233.
Burgess, J. R., & Russell, J. E. (2003). The Effectiveness of Distance Learning Initiatives in Organizations. Journal of Vocational Behavior, 63(2), 289-303.
Caudill, J. G. (2013). Designing Workplace E-Learning. Bulletin of the IEEE Technical Committee on Learning Technology, 15(4), 19.
Chen, W., Tan, A., & Lim, C. (2012). Extrinsic and Intrinsic Barriers in the Use of ICT in Teaching: A Comparative Case Study in Singapore.
Childs, S., Blenkinsopp, E., Hall, A., & Walton, G. (2005). Effective e‐learning for Health Professionals and Students—Barriers and their Solutions. A Systematic Review of the Literature Findings from the He XL Project. Health Information & Libraries Journal, 22(2), 20-32.
Chen, H. J. (2010). Linking Employees’-learning System Use to their Overall Job Outcomes: An Empirical Study based on the IS Success Model. Computers & Education, 55(4), 1628-1639.
David, O., Salleh, M., & Iahad, N. (2012). The Impact of E-Learning in Workplace: Focus on Organizations and Healthcare Environments. Int. Arab J. e-Technol., 2(4), 203-209.
Elliott, R., & Clayton, J. (2007). E-learning Activity in New Zealand Industry Training Organizations: Perceived Benefits and Barriers. In ICT: Providing choices for learners and learning, Proceedings ascilite Singapore 2007.
Fichten, C. S., Ferraro, V., Asuncion, J. V., Chwojka, C., Barile, M., Nguyen, M. N., & Wolforth, J. (2009). Disabilities and e-learning Problems and Solutions: An Exploratory Study. Journal of Educational Technology & Society, 12(4), 241-256. Folinsbee, S. (2008). Online Learning for Adults: Factors that Contribute to Success: A Literature Review. College Sector Committee for Adult Upgrading.
Kinley, K. (2010). Faculty and Students’ Awareness and Challenges of e-learning in a College of Education. Journal of the International Society for Teacher Education, 14(1), 27-33.
Kisanga, D., & Ireson, G. (2015). Barriers and Strategies on Adoption of e-learning in Tanzanian Higher Learning Institutions: Lessons for adopters. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology, 11(2), 126.
KHLIFI, Y., & ALLEHAIBI, M. M. (2014). Information Security Services and Requirements for E-learning Infrastructure Success. In 2014 World Congress on E-Learning, Education and Computer Science (WCEECS’2014).
Lee, Y. H., Hsieh, Y. C., & Ma, C. Y. (2011). A Model of Organizational Employees’ Learning Systems Acceptance. Knowledge-based systems, 24(3), 355-366.
Mahmud, K., & Gope, K. (2009, December). Challenges of Implementing e-learning for Higher Education in Least Developed Countries: a Case Study on Bangladesh. In Information and Multimedia Technology, 2009. ICIMT'09. International Conference on (pp. 155-159). IEEE.
Muilenburg, L. Y., & Berge, Z. L. (2005). Student Barriers to Online Learning: A Factor Analytic Study. Distance education, 26(1), 29-48.
Naif.٫ J& Adel.٫ O. (2013). The Benefits and Barriers of E-learning in Higher Education in Saudi Arabia. Journal of Emerging Trends in Computing and Information Sciences., Vol. 4, No. 11.
Ndawi, V. E., Thomas, K. A., & Nyaruwata, T. L. Barriers to Effective Integration of Information and Communication Technology in Harare Secondary Schools.
Raab, R. T., Ellis, W. W., & Abdon, B. R. (2001). Multispectral Partnerships in e-learning: a Potential force for Improved Human Capital Development in the Asia Pacific. The Internet and higher education, 4(3), 217-229.
Rockart, J. F. (1978). Chief Executives Define their Own Data Needs. Harvard business review, 57(2), 81-93.
Rogers, P. L. (2000). Barriers to Adopting Emerging Technologies in Education. Journal of Educational Computing Research, 22(4), 455-472.
Salehi, H., & Salehi, Z. (2012). Integration of ICT in Language Teaching: Challenges and Barriers. In Proceedings of the 3rd International Conference on e-Education, e-Business, e-Management and e-Learning (IC4E, 2012), IPEDR (Vol. 27, pp. 215-219).
Shirkhaani٫ Z.٫ Vahedi٫M.٫ Araayesh٫ M.B.(2015). Identifying Barriers of E-learning Implementation by M.SC Students in Agricultural College of Islamic Azad university, Ilam Branch. MAGNT Research Report٫ Vol.3 (2). PP: 1687-1702.
Uden, L., Wangsa, T., & Damiani, E. (2007). The Future of E-learning: E-learning Ecosystem. In Digital Ecosystems and Technologies Conference, 2007. DEST'07. Inaugural IEEE-IES (pp. 113-117). IEEE.
Vencatachellum, I., & Munusami, V. (2006). Barriers to Effective Corporate e-Learning in Mauritius.
Wagner, N., Hassanein, K., & Head, M. (2008). Who is Responsible for E-learning Success in Higher Education? A Stakeholders' Analysis. Journal of Educational Technology & Society, 11(3), 26-36.
Yalin, H. I., Karadeniz, S., & Sahin, S. (2007). Barriers to Information and Communication Technologies Integration into Elementary Schools in Turkey.Journal of Applied Sciences, 7, 4036-4039