تدوین برنامه توسعه حرفهای کارشناسان و مدیران آموزش در شرکت ملی نفت ایران: یک پژوهش کیفی
محورهای موضوعی :سعید صفایی موحد 1 , حسین فلاحی نیا 2 *
1 - شرکت ملی نفت ایران
2 - دانشگاه شهید بهشتی
کلید واژه: توسعه حرفهای, آموزش, شرکت ملی نفت ایران,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش ارائه برنامهای منظم به منظور آموزش و توسعه کارشناسان و مدیران آموزش در شرکت ملی نفت ایران با رویکرد حرفهگرایی میباشد. این پژوهش از حیث رویکرد، کیفی و تکنیک مورد استفاده، دلفی میباشد؛ به این شکل که ضمن مطالعه اسناد بالادستی و شرح مشاغل، با خبرگان آموزش نیز مصاحبه (با سؤالات نیمهساختارمند) به عمل آمده است. جامعه مورد مطالعه شامل خبرگان آموزش آشنا با صنعت نفت و نمونه 10 نفر از آنان را شامل شده است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات تحلیل محتوا است. جهت اعتباربخشی نتایج نیز از دو روش بازبینی اعضا و ممیزی خارجی استفاده شده است. نتایج این پژوهش حاکی از این است که به منظور توسعه و بهسازی شاغلین فعال در حوزه آموزش صنعت نفت، بایستی آموزشها را در سه سطح متصدی آموزش، کارشناس آموزش و مدیر آموزش ارائه نمود و در هر یک از این سطوح دورههای آموزشی مناسب را در نظر گرفت. برای مثال در سطح متصدی آموزش دورههای آموزش بزرگسالان، مدیریت منابع انسانی، تاریخچه آموزش در صنعت نفت و ...، در سطح کارشناس آموزش دورههای نیازسنجی، طراحی آموزش، راهبردهای اجرایی آموزش و...، همچنین در سطح مدیر آموزش دورههای مدیریت پروژه، مدیریت دانش، سازمان یادگیرنده، سیاستگذاری آموزشی و .... مد نظر قرار گرفتهاند.
آرمان، مانی و خسروی، محبوبه. (1392). اعتبارسنجی الگوی آموزش نیروی انسانی با رویکرد شایستگی. فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، شماره 71، صص 49- 73
درانی، کمال و صالحی، کیوان. (1385). ارزشیابی هنرستان کار و دانش با استفاده از الگوی سیپ، به منظور پیشنهاد چارچوبی برای بهبود کیفیت هنرستان کار و دانش. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، شماره 1و 2، صص143-166
دیانتی، محمد و عرفانی، مریم. (1388). شایستگی، مفاهیم و کاربردها. مجله تدبیر، شماره 206، صص14-19
سالاری، ضیاالدین. (1391). ضرورت بهرهگیري از آموزش مبتنی بر شایستگی در نداجا جهت توانمندسازي نیروي انسانی، اولین همایش ملی توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی جمهوري اسلامی ایران.
سعادت، اسفندیار. (1390). مدیریت منابع انسانی. تهران: سمت.
شصتی، سمانه. (1389). آموزش مبتنی بر شایستگی. مجله راهبردهای آموزش، دوره دوم، شماره 2، صص 77-80
فتحی واجارگاه، کورش. (1390). برنامه¬ریزی آموزش ضمن خدمت کارکنان. تهران: سمت.
قهرمانی، محمد. (1388). مدیریت آموزش سازمانی. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
کرمی، مرتضی. (1389). آموزش مدیران با الگوی شایستگی. ماهنامه تدبیر، شماره 179، صص 27-40
مشهودی، مجید. (1389). رویکرد شایستگی در مدیریت منابع انسانی. مجله تدبیر، شماره 215
مومنی مهموئی، حسین؛ شریعتمداری، علی و نادری، عزتالله. (1387). برنامه درسی مبتنی بر شایستگی در آموزش عالی. پژوهشنامه تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، شماره 17، صص130-156
نادري، اعظم؛ بقايي، رحيم؛ محمدپور، يوسف؛ عليرمايي، نسرين و قربانزاده، كبري. (1391). مقايسه تأثير دو روش آموزشي مبتني بر شايستگي و آموزش سنتي در يادگيري فعال مهارتهاي شناختي و باليني دانشجويان پرستاري كارورز بخش ICU. مجله ايراني آموزش در علوم پزشكي، صص 698 - 708
نوری، فیروز و پیدایی، میرمهراد. (1385). آسیبشناسی آموزش کارکنان در سازمانها. انتشارات سیمای دانش
دفتر طرح و برنامه درسی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور. (1389). ویژگیهای کلیدی برنامههای درسی مبتنی بر CBT، دفتر شماره 23.
یارمحمدیان، محمد. (1382). مدیران و کارشناسان بهداشتی و الگوهای مناسب نیازسنجی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، شماره 9، صص 40-56
Baba, M. D., & Nizaroyani, S. (2012). Evaluation of Training Effectiveness on Advanced Quality Management Practices. Social and Behavioral Sciences, 56, 67 – 73.
Olaniyan, D. A. (2008). Staff training and development:A vital too for organizational effectiveness. European Journal of Scientific research, 45-57
Gokmen, S. (2009). The Effects Of Cooperative Learning On Learning Outcomes & Reactions to Training In An In-Service Training Cource. Middle East Technical University
Keith, N., & Frese, M. (2008). Effectiveness of error management training: a meta-analysis. Journal of Applied Psychology, 93, 59–69.
McDonald, L. (2011). Transfer of training in teacher PD A process-outcome orientation. Social and Behavioral Sciences, 29,1885 – 1894.
Nadeem, M. (2010). The Role of training in determining the employee corporate behavior with respect to organizational productivity. international journal business & management, 21-34
The Handbook of Competency Mapping. (2007). From SAGE publisher
Wexley, K.N., & Latham, G. P. (2002). Developing and training human resources in organizations. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall