مدلی برای پیاده سازی نوآوری در برنامه درسی نظام آموزش عالی
محورهای موضوعی : تخصصیمحبوبه خسروی 1 * , مانی آرمان 2
1 - علامه طباطبایی
2 - دانشگاه خلیج فارس
کلید واژه: برنامه درسی, نوآوری در آموزش عالی, آموزش عالی, اجرای نوآوری درآموزش عالی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های موثر بر اجرای نوآوریهای آموزشی در نظام آموزش عالی ایران صورت گرفته است. نوع پژوهش کاربردی و از نوع اکتشافی بود. برای جمع آوری داده های مورد نیاز پژوهش ، از ابزار پرسشنامه برای اخذ نظرات خبرگان برای تعیین اعتبار مدل و چارچوب پیشنهادی و همچنین اخذ نظرات آنها در مورد اهمیت هر یک از شاخص ها بر ساس طیف لیکرت و در قالب اعداد نه گزینه ای استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل اساتید حوزه آموزش و برنامه ریزی درسی(به عنوان خبرگان موضوع) بود . بر اساس نتایج پژوهش 6 دسته عوامل که بر اجرای نوآوریهای آموزشی در نظام آموزش عالی ایران تاثیر مستقیم دارند شامل فرهنگ برنامه درسی، ویژگی های پذیرندگان نوآوری، ویژگی نوآوری، سیاستهای محیط کلان، عوامل تسهیل کننده و عوامل محدود کننده شناسایی شدند.
The purpose of this study was to identify the factors affecting the implementation of educational innovations in higher education has taken place in Iran .This research was applied and exploratory.. The study sample consisted of teachers training and curriculum area ( as experts ), respectively. Based on the results of six categories of factors that affect the implementation of educational innovations have a direct impact on Iran's higher education system , including culture curriculum, the characteristics of acceptors innovation , innovation , the characteristics of policies of the macro environment, limiting factors and facilitating factors were identified .