بررسي نقش اثربخشي کسب و کار هوشمند در اثربخشی سازمان
محورهای موضوعی : مدیریت فناوری اطلاعاترضا اسماعیل پور 1 , عادل آذر 2 , افسانه معتمد 3 *
1 - گروه مديريت دانشگاه گيلان
2 - تربیت مدرس
3 - موسسه آموزش عالی راهبرد شمال
کلید واژه: كسب و كار هوشمند اثربخشي سازماني عوامل سازماني,
چکیده مقاله :
امروزه پيشرفت فناوري اطلاعات و جهانيشدن بازارهاي كسب و كار، منجر به پيچيدگي روزافزون محيط تصميمگيري و در عين حال اثربخشتر شدن تصميمات شده است. از اينرو مديران سازمانهاي كنوني براي بقا و توسعه فعاليتهاي خود نيازمند فناوريها و ابزارهاي نويني هستند تا بتوانند تصميمات مؤثرتري را اتخاذ كنند. كسب و كار هوشمند، ميتواند در اين راه به عنوان ابزاري هوشمند مديران سطوح مختلف را ياري دهد. هدف اصلي پژوهش بررسي تأثير كسب و كار هوشمند بر اثربخشي سازماني است. از طرف ديگر توجه به شناسایی عوامل سازمانی که برای موفقیت سازمان ضروري هستند و همچنين بررسي روابط آنها با اثربخشي سازماني و سيستمهاي اطلاعاتي موجود در سازمان مثل كسب و كار هوشمند از مباحث بسیار مهم تلقی میشود. جامعه آماري اين پژوهش مديران و كارشناسان بانك ملت استان گيلان است كه حجم نمونه با استفاده از روش نمونهگيري طبقهاي 256 نفر انتخاب شد. دادههاي جمعآوريشده با استفاده از نرمافزارهاي SPSS 24 و Smart-PLS 2.0 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. پس از سنجش روايي و پايايي مدل اندازهگيري، مدل ساختاري تعيين شده از طريق بررسي روابط بين متغيرهاي مكنون ارزيابي شد. مقدار شاخصGOF نشان از برازش قوي مدل ساختاري دارد. سپس جهت آزمون فرضيات مستقيم ضرايب مسير و T آماري بهكار گرفته شد. همچنين براي بررسي فرضيههاي ميانجيگري از آزمون سوبل استفاده گرديد. نتايج نشاندهنده رابطه مثبت و معنادار عوامل سازماني با اثربخشي كسب و كار هوشمند و همچنين اثربخشي سازماني ميباشد. ضمناً نتايج حاكي از وجود رابطه مثبت و معنادار كسب و كار هوشمند با اثربخشي سازماني است.
Nowsday, advances in information technology and the globalization of business markets has led to ever-increasing complexity of decision-making environment and increase decision-making efficiency. Therefore, the current managers need new technologies and tools for the survival and development of their activities so that they can adopt more effective decisions. Business intelligence can be used as intelligent tools and help managers at various levels. The main objective of the study was to evaluate the effect of business intelligence on organizational effectiveness. On the other hand, paying attention to identify organizational factors that are essential for the success of the organization and also examination of their relations with organizational effectiveness and organization's existing information systems such as business intelligence are considered as very important very issues. The population in this study consisted of managers & experts at Bank Mellat in the Gilan province that 256 persons were selected using stratified sampling method as a sample. The data collected was analyzed using Smart-PLS 2.0 and SPSS 24 software. After measuring the validity and reliability of the measurement model, structural model determined was evaluated by studying the relationship between latent variables. Estimated GOF criterion value represents the structural model has a strong fitness. Then, path coefficients and T Statistics was used to test the hypothesis.The Sobel test was used to investigate the hypothesis of mediation. The results showed that there is a positive and significant relationship between organizational factors and business intelligence effectiveness and organizational effectiveness.Also, results showed that there is a significant and positive relationship between organizational effectiveness and business intelligence.
آذر، عادل و غلامزاده، رسول و قنواتی، مهدی، 1391، مدل سازی مسیری- ساختاری در مدیریت: کاربرد نرم افزار SmartPLS، تهران: انتشارات نگاه دانش، چاپ اول#
اسماعیل¬¬پور، رضا و رمضانیان، محمد رحیم و پورمحمدجعفر، امیر، 1389، مدیریت فرآیند، رشت: انتشارات دانشگاه گیلان، چاپ اول#
امینی¬فسخودی، عباس و هادی¬نژاد، بهجت، 1391، سنجش اثربخشی سازمانی با رویکرد مدلسازی معادله های ساختاری، پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره 16، شماره 3، صص 1-20#
انصاری، منوچهر و اصغری¬زاده، عزت¬الله و اسکوئی، وحید، 1386، بررسی و ارزیابی اجزای تکنولوژی در شرکت های تابع برق تهران به کمک مدل اطلس تکنولوژی، نشریه دانش مدیریت، دوره 20، شماره 77، صص 3-20#
حقيقت¬منفرد، جلال و رضایی، آزاده، 1390، ارائه مدل ارزيابي عملکرد هوش تجاري بر مبناي فرآيند تحليل شبکه فازي، فراسوی مدیریت، دوره 4، شماره 16، صص 7-38#
حقيقت¬منفرد، جلال و شعبان¬مایانی، محبوبه، 1391، بررسی اثر ابعاد محتوایی سازمان بر اثربخشی هوش تجاری با توجه به نقش مدیریت دانش مطالعه موردی: بانک سامان، فصلنامه پژوهشگر(مدیریت)، دوره 9، شماره 27، صص 65-84#
دفت، ریچارد ال، 1392، مبانی تئوری و طراحی سازمان، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی، چاپ نهم#
رابینز، استیفن، 1387، تئوری سازمان (ساختار و طرح سازمانی)، ترجمه سید مهدی الوانی و دکتر حسن دانایی فرد، تهران: انتشارات صفار، چاپ بیست و سوم#
روحانی، سعید و زارع¬رواسان، احد، 1391، مدل ارزیابی سطح هوش تجاری در سیستمهای سازمانی، فصلنامه مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 1، شماره 2، صص 105-121#
رونقی، محمد حسین و فیضی، کامران، 1392، ارزيابي عملکرد هوشمندي کسب و کار با استفاده از تحليل فازي، فصلنامه رشد فناوری، دوره 9، شماره 34، صص 53-59#
فتحیان، محمد و مهدوی¬نور، حاتم، 1386، مبانی و مدیریت فناوری اطلاعات، تهران: مرکز انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران، چاپ دوم#
Ahmad, A. (2015). Business intelligence for sustainable competitive advantage. Sustaining Competitive Advantage Via Business Intelligence, Knowledge Management, and System Dynamics (Advances in Business Marketing and Purchasing, Volume 22A) Emerald Group Publishing Limited, 22, 3-220#
Arefin, M. S., Hoque, M. R., & Bao, Y. (2015). The impact of business intelligence on organization’s effectiveness: an empirical study. Journal of Systems and Information Technology, 17(3), 263-285#
Barney, J. (1991). Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of management, 17(1), 99-120#
Bergeron, F., Raymond, L., & Rivard, S. (2004). Ideal patterns of strategic alignment and business performance. Information & Management, 41(8), 1003-1020#
Cui, Z., Damiani, E., & Leida, M. (2007). Benefits of ontologies in real time data access. Paper presented at the 2007 Inaugural IEEE-IES Digital EcoSystems and Technologies Conference#
Daft, R. L. (1983). Organization theory and design: West Publishing,St.Paul,MN#
Daft, R. L. (1995). Organization theory and design: West Publishing,St.Paul,MN#
Denison, D. R., & Mishra, A. K. (1995). Toward a theory of organizational culture and effectiveness. Organization science, 6(2), 204-223#
Deshpande, R., & Webster Jr, F. E. (1989). Organizational culture and marketing: defining the research agenda. The Journal of Marketing, 3-15#
Elbashir, M. Z., Collier, P. A., & Davern, M. J. (2008). Measuring the effects of business intelligence systems: The relationship between business process and organizational performance. International Journal of Accounting Information Systems, 9(3), 135-153#
Fey, C. F., & Denison, D. R. (2003). Organizational culture and effectiveness: can American theory be applied in Russia? Organization science, 14(6), 686-706#
Harrison, R., Parker, A., Brosas, G., Chiong, R., & Tian, X. (2015). The role of technology in the management and exploitation of internal business intelligence. Journal of Systems and Information Technology, 17(3), 247-262#
Lee, H., & Choi, B. (2003). Knowledge management enablers, processes, and organizational performance: An integrative view and empirical examination. Journal of management information systems, 20(1), 179-228#
Lin, Y.-H., Tsai, K.-M., Shiang, W.-J., Kuo, T.-C., & Tsai, C.-H. (2009). Research on using ANP to establish a performance assessment model for business intelligence systems. Expert Systems with Applications, 36(2), 4135-4146#
Lucas, H. C., & Spitler, V. (1999). Technology use and performance: A field study of broker workstations. Decision sciences, 30(2), 291-311#
Mikroyannidis, A., & Theodoulidis, B. (2010). Ontology management and evolution for business intelligence. International journal of information management, 30(6), 559-566#
Mintzberg, H. (1979). The structuring of organizations. Engle-wood Cliffs. J: Prentierg ce‐Hall, inc#
Negash, S. (2004). Business intelligence. Communications of the Association for Information Systems, 13(1), 177-195#
Negash, S., & Gray, p. (2003). Business intelligence. Paper presented at the Ninth Americas Conference on Information Systems#
Thompson, J. D. (1967). Organizations in action: Social science bases of administrative theory. new York: McGraw-Hill#
Tosi, H. L., & Slocum, J. W. (1984). Contingency theory: Some suggested directions. Journal of management, 10(1), 9-26#
Vedder, R. G., Vanecek, M. T., Guynes, C. S., & Cappel, J. J. (1999). CEO and CIO perspectives on competitive intelligence. Communications of the ACM, 42(8), 108-116#
Venkatraman, N. (1989). Strategic orientation of business enterprises: The construct, dimensionality, and measurement. Management Science, 35(8), 942-962#
Wang, C.-H. (2015). Using quality function deployment to conduct vendor assessment and supplier recommendation for business-intelligence systems. Computers & Industrial Engineering, 84, 24-31#
Wang, C.-H. (2016). A novel approach to conduct the importance-satisfaction analysis for acquiring typical user groups in business-intelligence systems. Computers in Human Behavior, 54, 673-681#
Weber, Y., & Pliskin, N. (1996). The effects of information systems integration and organizational culture on a firm's effectiveness. Information & Management, 30(2), 81-90#
Wetzels, M., Odekerken-Schröder, G., & Van Oppen, C. (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration. MIS quarterly, 177-195#
Yilmaz, C., & Ergun, E. (2008). Organizational culture and firm effectiveness: An examination of relative effects of culture traits and the balanced culture hypothesis in an emerging economy. Journal of world business, 43(3), 290-306#
Zheng, W., Yang, B., & McLean, G. N. (2010). Linking organizational culture, structure, strategy, and organizational effectiveness: Mediating role of knowledge management. Journal of Business research, 63(7), 763-771#