شناسایی ابعاد اثرگذار بر ارتقاء فرهنگ دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی (منطقه5)
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیاعظم نیکوکار 1 , امیرحسین محمد داودی 2 , نادرقلی قورچیان 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
3 - دانشگاه آزاد اسلامی تهران
کلید واژه: فرهنگ دانشجویی, مدل مفهومی, ارتقاء. ,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش شناسایی ابعاد اثرگذار در ارتقای فرهنگ دانشجویی است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شيوه جمع آوری اطلاعات، توصیفی (پیمایشی) است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 5 است. حجم نمونه مطابق با فرمول کوکران 364 نفر برآورد شد و برای انتخاب نمونه از روش نمونهگيری تلفیقی شامل نمونهگیری تصادفی خوشه ای و طبقه ای استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه 91 عبارتی در مقیاس 5 درجه ای لیکرت بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون K-S، تحلیل عاملی اکتشافی و فریدمن استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که هشت بُعد فردی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، دینی، فناوری و بینالمللی به عنوان ابعاد اثرگذار در ارتقای فرهنگ دانشجویی هستند که میزان اثرات كلي این ابعاد برابر با 53/68درصد بوده است. رتبهبندی ابعاد نیز ترتیب اولویت هر یک از آنها را به صورت زیر نشان داد: بُعد اقتصادی با رتبه میانگین 27/5. بُعد دینی با رتبه میانگین 5. بُعد فناوری با رتبه میانگین 75/4. بُعد سیاسی با رتبه میانگین 74/4. بُعد فردی با رتبه میانگین 37/4. بُعد فرهنگی با رتبه میانگین 4. بُعد بینالمللی با رتبه میانگین 89/3. بُعد اجتماعی با رتبه میانگین 86/3.
The aim of this study is to identify effective in improving student culture. Methods of purpose applied and the data collection methods, descriptive (survey) is. The study population consisted of all graduate students in Islamic Azad University 5. a sample of 364 sample was calculated for a sample of a combination of sampling and stratified cluster sampling was used. Data 5-point Likert scale questionnaire was 91 words. to analyze the data, from the test K-S, exploratory factor analysis and Friedman was used. The results showed that 1- eight individual, cultural, social, political, economic, religious, international and technology as effective in promoting the culture of Student Islamic Azad University that the effects of the dimensions of 68/53 percent. 2- ranking in order of priority aspects identified include the economic dimension with an average of 5/27. Religious dimension with an average of 5. Technology with an average of 4/75. The political dimension with an average of 4/74. Individual with an average of 4/37 Cultural dimension with an average of 4. The international dimension with an average of 89/3. The social dimension with an average of 3/86.
1- آزادارمكي، تقی،1387، جامعه شناسي فرهنگ. تهران: انتشارات علم.
2- آزادارمکی، تقی،1386، فرهنگ و هویت ایرانی و جهانی شدن. تهران: انتشارات تمدن ایرانی.
3- امیری، علینقی؛ زارعیمتین، حسن؛ ذوالفقارزاده، محمدمهدی، 1389، پیچیدگیهای فرهنگ و گونه شناسي مطالعات آن در آموزش عالی (چارچوبی فرانظري و مفهومی). فصلنامه راهبرد فرهنگ. شماره 10 و 11. صص 40-7.
4- اينگلهارت، رونالد، 1382، تحول فرهنگي در جامعه پيشرفته صنعتي. ترجمه مريم وتر. تهران: انتشارات کوير.
5- بایبوردی، اسماعیل؛ کریمیان، علیرضا، 1393، جهانی شدن فرهنگ و تاثیر آن بر هویت ملی ایران. پژوهشنامه روابط بینالملل. دوره 7. شماره 28. صص 102-77.
6- زرگر، علیرضا؛ نفر، زهرا، 1394، الگوي مطلوب فرهنگ سياسي دانشجويي از ديدگاه امام خمینی(ره). فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامي. سال 5. شماره 14. صص 150-127.
7- شریفی، اصغر؛ اسلامیه، فاطمه، 1390، چگونه شهروند قرن 21 باشیم؟ (آموزه¬¬هایی برای زیستن اثربخش در هزاره سوم). تهران: فرهنگ سبز.
8- شریفی، اصغر؛ اسلامیه، فاطمه، 1391، روند تحول در مفروضه¬های فرهنگ فردی (از فرهنگ بومی تا فرهنگ جهانی). مجموعه مقالات همایش ملی ویژگی¬های ملی 5گانه تحول در شخصیت ایرانیان و پیشرفت ایران. تهران.
9- صالحنیا، نرگس؛ دهنوی، جلال؛ حقنژاد، امین، 1389، نقش فرهنگ در توسعه اقتصادی. ماهنامه مهندسی فرهنگی. سال 4. شماره 44-43. صص 79-66.
10- صالحیامیری، سیدرضا، 1386، مفاهیم و نظریه های فرهنگی. تهران: انتشارات ققنوس.
11- عرب، الهه، 1392، تاثیر فضای سایبر بر فرهنگپذیری سیاسی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار.
12- لهسایی زاده، عبدالعلی، 1383، بررسی عوامل اجتماعی - اقتصادی موثر بر پایبندی به ارزشهای دینی. دوماهنامه بینالمللی اطلاع رسانی،پژوهشی،آموزشی،تحلیلی در زمینه علوم انسانی سال دوم،شماره نهم،بهمن و اسفند 92.
13- محمدي فرد، نجات؛ مسعودنيا، حسين؛ مرادي، گل مراد،1390، بررسي رابطه ميان سرمايه اجتماعي و فرهنگ سياسي دانشجويان (مطالعه موردي: دانشگاه اصفهان). مطالعات فرهنگ ارتباطات. شماره 12. صص 243-203.
14- مذبوحی، ملکی، حسن، 1391، الگوی مطلوب فرهنگ دانشجویی در قرآن. فرهنگ در دانشگاه اسلامی 2. سال 2. شماره 1. صص 168-149.
15- مهدوینژاد، غلامحسین؛ ستودهاصل، نعمت، 1392، نقشاعضاي هيئت علمي در ايجاد و تقويت فرهنگ مطلوب دانشجويي. سال 3. شماره 9. صص 664-649.
16- Ardalan. Kavous.(2009),.Globalization and Culture:four paradigmatic views:International Journal of Emeralds :Vol.36.No.5
17- Castillo, Linda G.; Conoley, Collie W.; Cepeda, Lisa M.; Ivy, Karen K.; Archuleta, Debra J. (2010). Mexican American Adolescents' Perceptions of a Pro-College Culture. Journal of Hispanic Higher Education, v9 n1 p61-72 2010.
18- Chang, Zhu (2013). The Effect of Cultural and School Factors on the Implementation of CSCL. British Journal of Educational Technology, v44 n3 p484-501 May 2013.
19- Iwai, Yuko (2015). Using Multicultural Children's Literature to Teach Diverse Perspectives. Kappa Delta Pi Record, v51 n2 p81-86 2015.
20- Law, Wing-Wah; Ng, Ho Ming (¬2009¬). Globalization and Multileveled Citizenship Education: A Tale of Two Chinese Cities, Hong Kong and Shanghai. Teachers College Record, ¬Vol 111 No 4 PP 851¬–¬892.
21- Noe, Jeff (2012). The Relationship between Principal's Emotional Intelligence Quotient, School Culture, and Student Achievement. A Dissertation Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Education.
22- Parhar, Nisha; Sensoy, Ozlem (2011). Culturally Relevant Pedagogy Redux: Canadian Teachers' Conceptions of Their Work and Its Challenges. Canadian Journal of Education, v34 n2 p189-218.
23- Smerek, R. E. (2010). Cultural Perspectives of Academia: Toward a Model of Cultural Complexity. In J. C. Smart (Ed.). Higher Education: Handbook of Theory and Research (Vol. 25. pp. 381-423): Springer Netherlands.
24- Tierney, W. G. (2008). The Impact of Culture on Organizational Decision Making: Theory and Practice in Higher Education. Virginia: Stylus Publishing.
25- Uprety, Raju,Sabina Baniya Chhetri (2014). College Culture and Student Satisfaction. Journal of Education and Research. 4(1),77-92.
26- Välimaa, J. (2008). Cultural Studies in Higher Education Research. In J. Välimaa & O. -H. Ylijoki (Eds.). Cultural Perspectives on Higher Education. (pp. 9-25): Springer Netherlands