@article{ author = { andhamidreza arasteandabdolrahim nave ebrahimandhassanreza zeinabadi}, title = {Qualitative Development of Higher Education Privatization in Iran: Micro Requirements and Prerequisites}, journal = {Journal of Innovation and Value Creation}, volume = {2}, number = {3}, page = {65-88}, year = {2019}, publisher = {Iranian society for Advancement of Industry-Academia Collaboration}, issn = {2717-0454}, eissn = {2783-2856}, doi = {}, abstract = {During last decades, the higher education privatization in Iran has grown in two forms: privatization of public higher education and entering the private sector in higher education. Due to necessity of synchronic quantitative and qualitative development, the purpose of this study was to identify the micro requirements of quality development of higher education privatization in Iran. An exploratory mixed method was chosen for this study. It used interviews and focus group in qualitative part and a 71-item questionnaire with eight main dimensions in quantitative part to collect information Reliability coefficient for desired condition and current condition were calculated 0.947 and 0.95 respectively. The sample included 103 experts of higher education and practitioners of nonprofit higher education institutions. Micro requirements for qualitative development of higher education privatization were identified in eight dimensions and their level of importance (favorable condition) and consideration (current condition) in process of quality development of higher education privatization were evaluated. The importance of these requirements in qualitative development of higher education privatization was average and higher, but the attention to majority of these requirements in development of Iran higher education privatization was average and lower. Finally, it suggests some solutions for qualitative development of higher education privatization in Iran.}, keywords = {Higher education development, Requirements of qualitative development of higher education development, Micro level}, title_fa = {توسعه کیفی خصوصی‌سازی آموزش عالی در ایران: الزامات و پیش بایست‌های خرد}, abstract_fa = {در دهه‌های اخیر خصوصی‌سازی آموزش عالی در ایران به دو صورت رشد خصوصی‌سازی آموزش عالی دولتی و ورود بخش خصوصی به آموزش عالی توسعه یافته است. این پژوهش با توجه به لزوم همگام بودن توسعه کمی و کیفی، با هدف شناسایی الزامات خرد توسعه کیفی خصوصی‌سازی آموزش عالی در ایران انجام شد. روش آمیخته اکتشافی برای این پژوهش انتخاب شد. در بخش کیفی از مصاحبه و گروه کانونی و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 71 گویه در 8 بعد اصلی جهت جمع آوری اطلاعات استفاده گردید. ضریب پایایی پرسشنامه در بخش وضعیت مطلوب برابر با 947/0 و در بخش وضعیت موجود برابر با 95/0 به دست آمد. نمونه این پژوهش مشتمل بر 103 نفر از متخصصان و صاحبنظران آموزش عالی و دست اندرکاران آموزش عالی خصوصی کشور بود. الزامات خرد توسعه کیفی خصوصی‌سازی آموزش عالی در 8 بعد شناسایی و میزان اهمیت آنها(وضعیت مطلوب) و میزان توجه به آنها(وضعیت موجود) در فرآیند توسعه کیفی خصوصی‌سازی آموزش عالی مورد بررسی قرار گرفت. اکثریت این الزامات از نظر میزان اهمیت متوسط به بالا و میزان توجه متوسط به پایین در توسعه کیفی خصوصی‌سازی آموزش عالی برخوردار بوده اند. در نهایت راهکارهایی جهت توسعه کیفی این فرآیند در نظام آموزش عالی کشور پیشنهاد شده است.}, keywords_fa = {: خصوصی‌سازی آموزش عالی، الزامات توسعه کیفی خصوصی‌سازی آموزش عالی، سطح خرد}, URL = {rimag.ir/fa/Article/273}, eprint = {rimag.ir/fa/Article/Download/273},