@article{ author = { andNegin Fallah HaghighiandZeinab Sharifiand title = {Developing a model for the growth stages of knowledge-based companies}, journal = {Journal of Innovation and Value Creation}, volume = {10}, number = {20}, page = {37-56}, year = {2022}, publisher = {Iranian society for Advancement of Industry-Academia Collaboration}, issn = {2717-0454}, eissn = {2783-2856}, doi = {}, abstract = {Nowadays, various knowledge-based companies (KBCs) have been formed in science and technology incubators to commercialize ideas in Iran. If these companies fail to achieve the desired growth, their losses for incubators and the country will be doubled. The purpose of the study was to develop a model for the growth of KBCs to determine the indicators of entry into incubators, growth stages of under studied KBCs and also to determine the features of each growth stage. The incubators of IROST and the Science and Technology Park (STP) of Guilan Province were selected as the case of study and a mixed research method was adopted. Data were collected through two instruments including interview and questionnaire. In the qualitative phase, 43 interviews and in the quantitative phase, 75 questionnaires were applied. Data analysis in qualitative and quantitative phases was performed using MAXQDA10 and SPSS25 software, respectively. The results showed that the indicators of entry into incubators were divided into three levels: individual, company and Incubator, so that the indicators of company level and incubator were the most and the least important, respectively. Based on the findings of the growth stages of KBCs, there are 4 stages including "center of prosperity and creativity", "pre-growth or initial growth or research core or technology core", "medium growth or growth or technology unit" and "post-growth or high growth or tenant unit" were identified. The findings of this study can help managers in making their policy in supporting KBCs at different stages of their growth}, keywords = {Knowledge-based company (KBC), Incubators, Iranian Research Organization for Science and Technology (IROST), Science and Technology Park (STP), Guilan}, title_fa = {تدوین الگوی مراحل رشد شرکت‌های دانش‌بنیان}, abstract_fa = {امروزه شرکت‌های دانش‌بنیان مختلفی در مراکز رشد علم و فناوری برای تجاری‌سازی ایده‌ها در ایران شکل گرفته‌اند. چنانچه این شرکت‌ها نتوانند به رشد مطلوب برسند، ضرر آنها برای مراکز رشد و کشور دوچندان خواهد بود. هدف این پژوهش تدوین الگوی مراحل رشد شرکت‌های دانش‌بنیان جهت تعیین شاخص‌های ورود به مراکز رشد، مراحل رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و مشخصات هر یک از مراحل رشد بود. در این راستا، مراکز رشد سازمان پژوهش‌های علمی صنعتی ایران و پارک علم و فناوری استان گیلان به عنوان مورد مطالعه انتخاب شدند و روش تحقیق ترکیبی (کیفی ـ کمّی) اتخاذ شد. داده‌هاي پژوهش با دو ابزار مصاحبه و پرسشنامه جمع‌آوري گرديد. در بخش کیفی از ۴۳ مصاحبه و در بخش کمّی از ۷۵ پرسشنامه بهره گرفته شد. تحلیل داده‌ها در بخش کیفی و کمی به ترتیب با استفاده از نرم‌افزارهای MAXQDA10 و SPSS25 انجام شد. نتایج نشان داد که شاخص‌های ورود به مراکز رشد در سه سطح فردی، شرکتی و مرکز رشد تقسیم‌بندی گردید بطوری که شاخص‌های سطح شرکتی و مرکز رشد به ترتیب بیشترین و کمترین اهمیت را داشتند. بر اساس یافته‌های مراحل رشد شرکت‌های دانش‌بنیان، 4 مرحله شامل "کانون شکوفایی و خلاقیت"، "پیش‌رشد یا رشد مقدماتی یا هسته تحقیقاتی یا هسته فناور"، "رشد یا رشد متوسط یا واحد فناور" و "پسارشد یا رشد بالا یا واحد مستأجر" شناسایی شدند. یافته‌های این پژوهش می‌تواند مدیران را در تدوین خط ‌مشی خود در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در مراحل مختلف رشد آنها یاری نماید}, keywords_fa = {تدوین الگوی مراحل رشد شرکت‌های دانش‌بنیان }, URL = {rimag.ir/fa/Article/21102}, eprint = {rimag.ir/fa/Article/Download/21102},