اعتباریابی مدل تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی ایران
محورهای موضوعی :اباصلت خراسانی 1 , محمد عموزاد 2 , اعظم ملامحمدی 3 *
1 - علوم تربیتی
2 -
3 - دانشگاه شهید بهشتی
کلید واژه: مدل یابی معادلات ساختاری , اعتباریابی, مدل تعالی آموزش و توسعه, توانمندسازها, فرایندها, نتایج,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این پژوهش، اعتباریابی مدل تعالی آموزش و توسعه ایران است. روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگي محسوب ميشود. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه محقق ساخته در 124 گویه بوده که با استفاده از آن نظرهای متخصصین، خبرگان و مطلعین کلیدی حوزه آموزش در خصوص مدل تعالی آموزش و توسعه ایران گردآوری شده -است. جامعه آماری پژوهش شامل 194 نفر از متخصصین، مدیران منابع انسانی، مدیران آموزش، کارشناسان منابع انسانی و آموزش کلیه سازمان های دولتی و خصوصی که نمونه آماری به روش طبقه ای منظم شامل 154 نفر می باشند که پرسشنامه پژوهش به شیوه کاغذی و الکترونیکی ارسال شد. نتايج به دست آمده با استفاده از روشهاي آماري مدل معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار آماری لیزرل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با توجه به نتایج پژوهش، مقدار شاخص نیکویی برازش اصلاح شده 91/0 و مقدار شاخص ریشه میانگین مربعات خطای برآورد نزدیک به 08/0 برآورد شد که بیانگر مطلوب بودن شاخص های اعتبار مدل است. همچنین با استفاده از آزمون های آماری تی به بررسی معیارهای مدل پرداخته شده است. نتایج به دست آمده از این پژوهش بیانگر شاخص های اعتبار مطلوب مدل تعالی آموزش و توسعه بوده است. بخش-بندی مدل به سه قسمت؛ توانمندسازها، فرایندها و نتایج نیز مورد حمایت یافته ها قرار گرفته است.
Abbaszadegan, M., & Torkzade, J. (2009). Needs assessment in organizations. Tehran: publication of Enteshar Company. (in Persian)
Abtahi, S. H. (2004). Training and development of human capitals. Tehran: poyand. (in Persian)
Caraman, H., Lazer , G., Bucuroiu, R., Lungu, O., & Stamate, M. (2008). How IWA-2 Helps Implement A Quality Management System in BucauUniversity. International Journal for Quality Research, 2(4), 305-308.
Chaston, I. (1994). Managing for Total Training Quality. Journal of Training for Quality, 2(3), 11-14.
Ghahremani, M. (2010). Organizational training Management. Tehran, shahid Beheshti University. (in Persian)
Ghelichli, B. (2007). Excellence of human resources (first edition). Tehran, saramad publication. (in Persian)
Ghelichli, B. (2010). Excellence of human resources (second edition). Tehran, saramad publication. (in Persian)
Holton, E. F. & Wilson, L. (2002). Delivering Workforce Development Programs and Services. Journal of Advances in Developing Human Resources, 4(2), 167-179.
Kaplan, R. B., & Saccuzzo, D. D. (2001). Psychological testing (5th ed). Wadsworth.
Kenchakkanavar, V. D. & Joshi, A. K. (2010). Failure Mode and Effect Analysis: A Tool to Enhance Quality in Engineering Education. International Journal of Engineering Education, 4 (1), 52-59.
Khan, M. S. (2007). Studies on Some Aspects of Service Quality Evaluation with Specific Relevance to Indian Service Industries. Ph.D. Dissertation, National Institute of Technology, Rourkela, INDIA.
Mahpeikar, M. R., & Yari, R. (2003). Organizational excellence and quality awards: EFQM and MBNQA. Tehran, sonbole publication. (in Persian)
Najmi, M., & Hoseini, S. (2005). EFQM excellence model (2003 edition). Tehran, institute of human resource. (in Persian)
Nodehi, H., Taslimi, M. S., Mirkamali, S. M., & Mirsepasi, N. (2010). Designing organizational excellence model in educational organizations. journal of education, 26(1), 7-28. (in Persian)
Pakdel, R. (2004). Management and leadership of training in organizations. Tehran: management publication. (in Persian)
Sahney, S., Banwet ,D. K., & Karunes, S. (2004). Conceptualizing Total Quality Management in Higher Education. TQM Magazine , 16(2), 145-159.
Stawicki, M. (1999). What We Need is a Cultural Change, Evaluation, ISO 9001:2000, The EFQM Model and How to Gain Acceptance. Conference Proceedings from TQM for Higher Education Institution, Higher Education Institution and the Issue of Total Quality, August 30-31, Verona, Italy , pp. 233-240.
Tavakoli, GH., & Beheshtipur, B. (2011). Excellence model. Tehran: institute of rasa. (in Persian)
Zink, K. J. and Vob, W. (1999). The New EFQM Excellence Model and Its Impact on Higher Education Institutions. Conference Proceedings from TQM for Higher Education Institution , Higher Education Institution and the Issue of Total Quality, August 30-31, Verona, Italy, pp. 241-258.