طراحی برنامه استراتژیک آموزشی شرکت ره آرتین با رویکرد SWOT
محورهای موضوعی :اکبر عیدی 1 * , بیژن عبدالهی 2
1 - دانشگاه خوارزمی
2 - دانشگاه خوارزمی تهران
کلید واژه: استراتژی آموزشی برنامهریزی استراتژیک آموزشی تجزیه و تحلیل SWOT ,
چکیده مقاله :
در سالهای اخیر استفاده از مدیریت استراتژیک در حوزههای مختلف و از جمله حوزه منابع انسانی و آموزش سازمانی از اقبال گسترده ای برخوردار بوده و بسیاری از شرکتها تلاش مینمایند با شناسایی آینده مطلوب مورد نظر و تمرکز برآن، زمینه تحقق هر چه بیشتر اهداف خود را فراهم آورند. هدف این مقاله تدوین برنامه استراتژیک آموزشی شرکت ره آرتین با بکارگیری روش تحقیق آمیخته بوده است. جامعه آماری در بخش کیفی مدیران ستادی و صفی، کارشناسان و مدیر آموزش به تعداد 35 نفر بود که با روش نمونه گیری هدفمند(غیر احتمالی ) تعداد 9 نفر به عنوان اعضاء کمیته راهبردی و تعداد 25 نفر به عنوان اعضاء تیم اجرایی مدیریت استراتژیک آموزشی انتخاب شدند. شرکت کنندگان در بخش کمی کلیه ذینفعان آموزشی به تعداد 90 نفرمیباشند که تعداد70 نفر مطابق جدول مورگان با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی، مصاحبه گروههای کانونی و در بخش کمی پرسشنامه بوده است. و از روش کدبندی گزارههای بیانی، آزمون توافق نظر کاپای کوهن، روش تحلیل سلسله مراتبی و ماتریس کمی برنامهریزی استراتژیک جهت تحلیل دادهها استفاده شده است. نتایج بدست آمده از سوال اول تحقیق بعد از کدگزاری نتایج حاصل از مصاحبههای کانونی ، 10 نکته اصلی را نشان داد که بعد از انجام آزمون توافق نظر، سه نکته پایانی حذف و سایر موارد جهت قرار گرفتن در چشمانداز آموزشی مطرح گردید. همچنین، نتایج تحلیل سوال دوم و سوم به ترتیب حاکی از پیشی داشتن فرصتها بر تهدیدها و بالا بودن میزان ضعف ها بر قوتها داشت که این موضوع بیانگر آن است که موقعیت استراتژیک واحد آموزش شرکت ره آرتین در خانه استراتژیهای محافظه کارانه (WO ) قرار گرفته است. با توجه به موقعیت مذکور از طریق تشکیل ماتریس SWOT ، 16 استراتژی شناسایی و بعد از مشخص شدن جذابیت هریک بوسیله ماتریس کمی برنامهریزی استراتژیک، پنج استراتژی با اولویت " توسعه زیرساختهای آموزشی IT ، بازگشت سرمایهگذاری مالی آموزشی ، هدفمندی آموزشهای شغلی ، تعاملات هدفمند فرآیندی و بهبود مشارکت خبرگان درون سازمانی " توسط کمیته راهبردی و اجرایی مدیریت استراتژیک آموزشی انتخاب و جهت تدوین برنامههای عملیاتی معرفی گردید
In recent Years, using of strategic management is getting popular in various fields such as human resources and organizational Training and lots of firms are trying to find desired future and focus on that in order to make it possible to reach most of the goals. The purpose of this article is identification of training strategic plan of RAH ARTIN Company, by means of mixed research methods. Statistical population in qualitative part, line and staff managers, training experts and training manager was 35 persons which by using purposeful sampling 9 of them were selected as the board of strategic committee and 25 of them selected as members of executive team of training. Stakeholders are 90 persons that 70 of them according to Morgan tables were selected by simple random sampling. Means of gathering information in qualitative part was interview of focus group and in quantitative part was a questioner. And for analyzing data we used coding, kappa coefficient, AHP, and quantitative matrix of strategic planning. After coding the results of focus group from first question of research 10 main points were extracted and 3 of them were eliminated after kappa test. Moreover, results of second and third question indicate that opportunities are higher than threatens, and weaknesses are higher than strengths. This indicates that strategic position of training department of RAH ARTIN Company is located in WO’s area. According to the position which was formed from SWOT, 16 strategies were identified. And then after identification of attractiveness of each of them by using quantitative strategic planning matrix, 5 strategies “development of Training infrastructure of IT, ROI of training , Targeted job training, Targeted communication process and Improve the participation of experts within the organization" were selected by strategic and training strategic management executive committee and proposed for designing of operating plans.