پرورش مهارتهای تفکر انتقادی در بسترمحیط های یادگیری چندرسانه ای مبتنی بررویکرد ساختن گرایی
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیایرج حیدری 1 , محمد سیفی 2 * , حسین مرادی مخلص 3
1 - دانشگاه آزاد اراک
2 - دانشگاه آزاد اراک
3 - دانشگاه علامه طباطبایی
کلید واژه: بسته آموزشی , محیط های یادگیری چندرسانه ای, رویکرد ساختن گرایی, تفکر انتقادی,
چکیده مقاله :
امروزه استفاده صحیح و اثربخش محیط های یادگیری چند رسانه ای نیازمند طراحی ، تدوین و تلفیق منطقی مولفه های حوزه علوم تربیتی است. یکی از این مولفه های اصلی که در این نرم افزارها مورد کم توجهی قرار گرفته، مولفه تفکر انتقادی می باشد. هدف از انجام این پژوهش تولید و اعتبار بخشی بسته آموزشی درس تفکروپژوهش پایه ششم ابتدایی مبتنی بر رویکرد ساختن گرایی (مدل چند رسانه ای ون مورینبور) و تاثیر آن بر مهارت های تفکر انتقادی در دو حوزه تفسیری و استنباطی بود. این تحقیق در دو مرحله انجام پذیرفت ، در مرحله اول بسته آموزشی درس تفکر و پژوهش با تاکید بر مهارت های تفسیری و استنباطی بر اساس مدل چند رسانه ای ون مرینبور، طراحی و تهیه گردید. در مرحله دوم تاثیر کاربرد بسته آموزشی تهیه شده مبتنی بر مهارت های تفسیری و استنباطی به روش نیمه آزمایشی و براساس طرح پیش آزمون - پس آزمون مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که تدریس تفکر و پژوهش بر اساس بسته آموزشی تهیه شده بر مهارت تفسیری و استنباطی آزمایشی تاثیر معنی دار داشته است (05/0P<). با توجه به نتایج به دست آمده از پژوهش، کاربست بسته آموزشی درس تفکر و پژوهش با رویکرد ساختن گرایی، موجب افزایش مهارتهای تفکر انتقادی در دو حوزه مهارت تفسیریو مهارت استنباطی فراگیران میگردد
Today, the proper and effective use of multimedia learning environments requires the design, compilation, and integration of the components of the field of science education. One of the main components that has been overlooked in these softwares is the critical thinking component. The purpose of this study was to develop and validate the curriculum of the sixth elementary school curriculum based on the constructivist approach (Van Morinbour's multimedia model) and its impact on critical thinking skills in two interpretive and inferential areas. This research was carried out in two phases. In the first phase, the curriculum was designed and prepared with the emphasis on interpretive and inferential skills based on the Van Mearburn multimedia model. In the second stage, the effect of the application of the educational package prepared on the basis of interpretive and inferential skills was assessed by semi-experimental and based on pre-test and post-test design. The results showed that the teaching of thinking and research based on the educational package prepared on experimental and experimental inferential skills had a significant effect (P <0.05). According to the results of the research, the application of the curriculum of thinking and research with constructivist approach increases the skills of critical thinking in two areas of interpretive skill and inferential skills of learners
امیرتیموری، محمدحسن. (1392). طراحی پیامهای آموزشی. تهران: سمت.
بصیریان جهرمی، حسین؛ بصیریان جهرمی، رضا. (1385). درآمدی به سواد رسانهای و تفکر انتقادی. فصلنامه رسانه، شماره پیاپی 68.
توکلی، . آروین 1390بررسی تفکر در دانشجویان با آموزش مجازي و سنتی با رویکرد انتقادي
نمایش ملی شهر الکترونیک
ثمری، عیسی؛ آتشک، محمد. (1388). تأثیر میزان شناخت و کاربست فناوری آموزشی توسط معلمان در بهبود کیفیت فرآیند یادگیری دانشآموزان. نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزشی، سال چهارم، جلد 4، شماره 2 زمستان 1388، صص 111- 101.
خوشنوا، فاطمه. (1393)آموزش فلسفه برای کودکان و مهارت های پرسش و پاسخ. مجله ماهانه مدیریت ارتباطات، 61، 62.
سلطانالقرایی، خلیل؛ سلیماننژاد، اکبر. (1387). تفکر انتقادی و ضرورت آموزش آن در کلاس درس، دوفصنامه تربیت اسلامی .
سیف، علی اکبر. (1391). روانشناسی پرورشی نوین- روانشناسی یادگیری و آموزش. چاپ پنجاه و دوم، تهران: دوران.
شریعتمداری، علی. (1382). روانشناسی تربیتی. تهران. امیرکبیر.
کریم نژاد، م. (2010( تأثیر چندرسانه ای با استفاده از دو روش آموزش سنتی و فراشناخت بر انگیزه های رشد و نگرش دانشجویان روانشناختی در دانشگاه اراک در سال تحصیلی 88-89. اراک
گلکاري، محمد؛ راستگو، محسن؛ مقدم، محمدتقی 1392 تأثیر برنامه درسی مبتنی بر وبلاگ بر
خلاقیت دانش آموزان متوسطه در شهر بیرجندمجله تکنولوژي آموزشی، شماره7
لیپمن، ماتیو. (1383). فلسفه برای کودکان و نوجوانان: گفتگو با ماتیو لیپمن. ترجمه: سعید ناجی، مجلۀ کتاب ماه ادبیات و فلسفه، ش 82، صص 11 – 8.
مایرز، چت. (1383). آموزش تفکر انتقادی. ترجمه: خدایار ابیلی. تهران: انتشارات سمت.
مجدفر، مرتضی. (1383) . بسته آموزشی چیست؟ ،تهران: انتشارات چاپار فرزانگان.
مرعشی، سیدمنصور؛ صفاییمقدم، مسعود؛ خزامی، پروین. (1389). بررسی تأثیر اجرای برنامه آموزش فلسفه برای کودکان به روش اجتماع پژوهشی، بر رشد قضاوت اخلاقی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهر اهواز. تفکر و کودک، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. سال اول، بهار و تابستان، صص 102-83.
مککنزی، دونالد. (1384). مارکس و ماشین: بررسی انتقادی جبریت تکنولوژیک، در فلسفه تکنولوژی. ترجمه: شاپور اعتماد، نشر مرکز، صص 257 – 216.
ملکیان، فرامرز؛ جامه بزرگ، زهرا. (1388). فرآیند طراحی، اجرا و ارزشیابی رسانهها و روشهای آموزشی. کرمانشاه: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه.
مرادی مخلص،حسین، بررسی اثر بخشی الگوی چند عاملی پرورش تفکر انتقادی در محیط های یادگیری الکترونیکی، فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، سال هفتم،شماره 21و 22، پاییز و زمستان 1393
مهدیه، ح. ر. (2014). مطالعه نقش داستان داستان در مدل چندرسانه ای آموزشی در توسعه اخلاقی دانش آموزان ابتدایی در شهر Saraboleh. یزد
ناجی، سعید. (1392). روح تکنولوژی مدرن و جایگاه تفکر مدارس (بررسی ارزش تفکر در تکنولوژی آموزشی رایج). علوم تربیتی، تفکر و کودک، بهار و تابستان 1391، سال چهارم، شماره 1 (علمی – پژوهشی)، صص 120 – 93.
هاشمی، محمد. (1385). بررسی جایگاه تفکر انتقادی در محتوای کتابهای درسی پایه پنجم ابتدایی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد فلسفۀ تعلیم و تربیت، دانشگاه شیراز.
هاشمیاننژاد، فریده (1380). ارائه چارچوب نظری در خصوص برنامه درسی مبتنی بر تفکر انتقادی در دوره ابتدایی با تاکید بر برنامه درسی مطالعات اجتماعی. رساله دکتری چاپ نشده. دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران.
هدایتی، م. (2010.( بررسی اثر برنامه فلسفه برای کودکان به عنوان یک جامعه پژوهشی در افزایش عزت نفس در دانش آموزان ابتدایی تهران. مشاوره تحقیق (به روز رسانی و مشاوره تحقیق)، 35 (9)، 23-47.
یغما، عادل. (1391). پرورش تفکر کودکان؛ درخشانترین هدف برنامۀ درسی ملی. مجله رشد تکنولوژی آموزشی. شماره 2، آبان 1391، دورۀ بیست و هشتم، صص 3- 1. Clark, R. K., & Mayer, R. E. (2009). E-learning and science education (K. M. Davood & J. Zahra Eds.). Tehran: Payame Noor University Press.
Golding, Clinton (٢٠٠٧). ‘Pragmatism, Constructivism and Socratic Objectivity: The Pragmatist Epistemic Aim of Philosophy for Children’, Conference Presentation © ٢٠٠٧ Philosophy of Education Society of Australasia.
Hendro, J. (2001). KDU E-Community Network, The Internet and Higher Edu cation volume 4, Issue 3-4, pages 317-328
Hettinger G. Raising the level of debate: The effects of computer mediated communication on group dynamics and critical thinking skills. EDRS.
193-186 ;1995
Herenghan, n. R. & Elson, M. H. (2003). An Introduction to Learning Theories (T. A. A. Seif, Trans). Tehran: Duran.
Johnson, Elanine b. (2002) Contextual Teaching and learning: what it is and why its here to stay, u nited kingdom, Corwin press.
Manjulika, S. and Venugopal Reddy, V. (2002): “ The changing context of higher education in the 21th century”. In V. Reddy, and S’ Manjulika,. (Eds), Towards Virtualization Open and Distance Learning, New Delhi, Kogan Page.
Mehta, K. (2012). The philosophy and praxis of convergence to shape an emergent high-impact learning through service program. Service Learning in Engineering, 114.
Narvaez, D., & Gleason, T. (2007). The relation of moral judgment development and educational experience to recall of moral narratives and expository texts. National in stitutes of health, 168(30),251-276.
Van Merriënboer, J. J. G. & Kester, L. (2005). The four-component instructional design model:Multimedia principles in environments for complex learning. In R. E.
Tondeur, J., Vaan Braak, J., & Valcke, M. (2007). Curricula and the use of ICT in education: Two worlds apart. British Journal of Educational Technology, 36(6), 962-976.
Trickey, S., & Topping, K. J. (2004). Philosophy for children: A systematic review. Research Papers in Education. 19(3): 365-380.
van Merrie¨nboer, J. J. G., & Ayres, P. (2005). Research on cognitive load theory and its design implications for e-learning. Educational Technology Research & Development, 53, 5–13.
Van Merriënboer, J. J. G., & Kester, L. (2005). The four-component instructional design model:Multimedia principles in environments for complex learning. In R. E.
Woolman, Myron (١٩٧١). “Technology in Education” in Lee C. Deighton (ed), The Encyclopedia of Education, Vol. l٩, The MacMillan Company & Free Press.
Williams, P. E., & Hellman, C. M. (2004). Differences in self-regulation for online learning between first-and second-generation college students. Research in Higher Education, 45(1), 71-82