TI - توسعه کیفی خصوصی‌سازی آموزش عالی در ایران: الزامات و پیش بایست‌های خرد JO - فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی JA - جمعیت ایرانی پیشبرد ارتباط صنعت و دانشگاه LA - fa SN - 2717-0454 AU - لاله جمشیدي AU - حمیدرضا آراسته AU - عبدالرحیم نوه ابراهیم AU - حسن رضا زین آبادی AD - AD - دانشگاه خوارزمی AD - دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران AD - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران Y1 - 1398 PY - 1398 VL - 3 IS - 1 SP - 65 EP - 88 KW - : خصوصی‌سازی آموزش عالی KW - الزامات توسعه کیفی خصوصی‌سازی آموزش عالی KW - سطح خرد DO - N2 - در دهه‌های اخیر خصوصی‌سازی آموزش عالی در ایران به دو صورت رشد خصوصی‌سازی آموزش عالی دولتی و ورود بخش خصوصی به آموزش عالی توسعه یافته است. این پژوهش با توجه به لزوم همگام بودن توسعه کمی و کیفی، با هدف شناسایی الزامات خرد توسعه کیفی خصوصی‌سازی آموزش عالی در ایران انجام شد. روش آمیخته اکتشافی برای این پژوهش انتخاب شد. در بخش کیفی از مصاحبه و گروه کانونی و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 71 گویه در 8 بعد اصلی جهت جمع آوری اطلاعات استفاده گردید. ضریب پایایی پرسشنامه در بخش وضعیت مطلوب برابر با 947/0 و در بخش وضعیت موجود برابر با 95/0 به دست آمد. نمونه این پژوهش مشتمل بر 103 نفر از متخصصان و صاحبنظران آموزش عالی و دست اندرکاران آموزش عالی خصوصی کشور بود. الزامات خرد توسعه کیفی خصوصی‌سازی آموزش عالی در 8 بعد شناسایی و میزان اهمیت آنها(وضعیت مطلوب) و میزان توجه به آنها(وضعیت موجود) در فرآیند توسعه کیفی خصوصی‌سازی آموزش عالی مورد بررسی قرار گرفت. اکثریت این الزامات از نظر میزان اهمیت متوسط به بالا و میزان توجه متوسط به پایین در توسعه کیفی خصوصی‌سازی آموزش عالی برخوردار بوده اند. در نهایت راهکارهایی جهت توسعه کیفی این فرآیند در نظام آموزش عالی کشور پیشنهاد شده است. UR - http://rimag.ir/fa/Article/273 L1 - http://rimag.ir/fa/Article/Download/273 TY _ JOURId - 273