تأثیر آموزش کارآفرینی بر قصد و ویژگیهای کارآفرینانه دانشجویان
محورهای موضوعی : تخصصی
محمد عزیزی
1
(دانشگاه تهران)
مرتضی طاهری
2
(دانشگاه علامه طباطبایی)
کلید واژه: آموزش کارآفرینی, قصد کارآفرینی, ویژگیهای کارآفرینانه,
چکیده مقاله :
چکیده هدف: نظام آموزشی هر کشور به عنوان مرجع رسمی ارائه آموزش میتواند نقش مهمی در توسعه فرهنگ کارآفرینی ایفا کند. پژوهش حاضر ضمن معرفی وضعیت آموزش کارآفرینی در دانشگاههای منتخب با هدف تعیین تأثیر آموزش کارآفرینی بر ویژگیها و قصد کارآفرینی دانشجویان انجام شد. روش: با استفاده از روش شبه تجربی قصد و ویژگیهای کارآفرینی دانشجویان قبل و بعد از شرکت در کلاسهای کارآفرینی باهم مقایسه شد. پرسشنامه بر مبنای بررسی ادبیات تحقیق و استخراج متغیرهای مرتبط با کارآفرینی تهیه و روایی محتوای آن تأیید شد و دادههای لازم با مشارکت 218 نفر از دانشجویان قبل و بعد از طی دوره جمعآوری شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد شرکت در کلاسهای کارآفرینی موجب افزایش قصد و تمایل به کارآفرینی شده است. علاوه برآن بعضی از ویژگیهای مهم روانشناختی از جمله توفیق طلبی، خطرپذیری، استقلالطلبی و اعتقاد به مرکز کنترل درونی که برای کارآفرین شدن ضروری و مهم هستند بهبود پیدا کرده است. همچنین یافتههای این پژوهش نشان داد: از روشهای تدریس معدودی برای آموزش کارآفرینی استفاده شده است و از بین انواع محتوای آموزش کارآفرینی تنها چند مورد برای دانشجویان ارائه شده است.
Abstract Purpose – The education system plays an important role in the development of an entrepreneurial culture. The aim of this study was to investigate the effect of entrepreneurship education on student entrepreneurial intentions and traits. Method – By using a quasi-experimental approach, the student entrepreneurial traits and intention were compared before and after entrepreneurship course. Questionnaire was prepared based on literature review and extraction of relevant variables. The validity of questionnaire was confirmed by the experts. Data were collected by participation of 218 students before and after the course. Findings – The result shoed participation in entrepreneurial courses lead to increase the intention of entrepreneurship. Furthermore, some important psychological characteristics include: successful ambition, risk taking, independence and internal locus of control that important and necessary for becoming an entrepreneur has improved. The findings also revealed that few of the teaching methods were used to teach entrepreneurship and a few types of entrepreneurship content was offered to students.